ČTYŘKOLKY PŘÍSLUŠENSTVÍ
Čtyřkolky
Příslušenství dle modelu
Příslušenství - doplňky
Náhradní díly - Výprodej
Katalog Cycle Country 2015
V eshopu se není nutné předem registrovat, nakoupit můžete i bez registrace. Prodejci za velkoobchodní ceny.
Úvodní stránka > Homologace čtyřkolek

Homologace čtyřkolek

Zde otiskujeme články vzniklé v odborném periodiku týkající se problematiky homologací čtyřkolek. Ve vlastním zájmu doporučujeme přečíst. Případně se u nás informujte jak má vaše čtyřkolka vypadat a co obsahovat abyste předešli problémům nejen na STK.

článek - časopis QUAD červenec 2010

Nejenom v poslední době se množí otázky, jak je to s těmi techničáky čtyřkolek. Velký strašák všech, kdo doma mají mašinu, která se k nám oficiálně nedováží, se jmenuje HOMOLOGACE. Do redakce nám nedávno napsal pán, který koupil Suzuki KingQuad s nějakým divným názvem v TP a přitom se na srazu potkal s dalším nadšencem, který měl v technickém průkazu Suzuki. Jak je již dobrým zvykem, podáváme u nás v Quadu ověřené informace, a proto proč ne zas jednou z jiného než technického úhlu pohledu. Určitě si vzpomenete na stánek firmy Dorton z holešovického veletrhu Motocykl 2010, kde bylo k vidění několik čtyřkolek, které se až nápadně podobaly vlajkové lodi Yamahy, sportovní i užitkové stroje s velkým S nebo sportovní Hondu TRX700XX, kterou už ze stránek Quadu taky znáte.

Zeptali jsme se proto majitele Dortonu Honzy Jupy, jak to vlastně vidí on coby prodejce, který se na svých webových stránkách pyšní ujištěním: „Celoživotní garance na pravost TP"

„Řekl bych, že legislativa při přihlašování čtyřkolek výrobců Yamaha, Suzuki, Kawasaki a Honda není nejasná, jde spíš ale o to, jakou drzost má konkrétní dovozce a jak moc je ochoten riskovat, případně překročit hranice a dělat ze sebe podvedeného neználka a blížící se problém s neplatností TP nechat na kupujícím. Vídáme u nás v servisu bohužel i nyní, a to je po několika již leckde popsaných kauzách s falešnými TP neuvěřitelné, čtyřkolky, jejichž majitelé jsou uvedeni v omyl, když mají „pouze" zrcátka a blinkry.  

Jak tedy poznám jako laik, že kupuji čtyřkolku, která prošla přestavbou legální, neboli bez následného zpochybnění na STK?

Otázka snadná, ale odpověď by zabrala více než nám vyčleněný rozsah článku, snad postačí ve stručnosti popsat, co je podstatou přestavby - Suzuki, Yamaha, Honda a např. Kawasaki vyrábí většinu svých strojů bez homologace pro silniční provoz, neboť nerozdělují své výrobky pro konkrétní trhy ať americké, či evropské. Proto je potřeba čtyřkolku upravit, než v Evropě vyjede na silnici.

Oficiální dovozce Yamahy se po několika letech rozhodl svou nejoblíbenější čtyřkolku YFM700, přezdívanou Grizzly, zhomologovat na tzv. žluté značky neboli v kategorii R - nosič pracovních adaptérů. Ano, zaplaťpánbůh za tento krok, avšak v ČR, na Slovensku, ale i v jiných zemích Evropy mají žluté značky několik nevýhod, vyznačenou maximální rychlostí 40 km/h se jejich majitelům jezdit nechce, na dálnici a některé další rychlostní silnice nesmí atd. Rovněž jsme již zaznamenali několik problémů při přejezdu našich hranic. Kategorie R není v každém státu EU stejná a někde vyžadují i doprovodné vozidlo. V Evropě právě proto existuje několik firem majících oprávnění provádět přestavby v kategorii L7 motocykl (neboli bílé značky) a označit poté čtyřkolku jiným obchodním jménem a vydat tzv. COC list (Certificate of Conformity) - mezinárodní technický průkaz, prosím neplést s Certificate of Origin, které vídáme u čtyřkolek dovezených z USA a Kanady. Jednou z takových firem je i společnost Dresel, která byla kauzou falešných TP postižena nejvíce. Existují tu však ještě minimálně čtyři další, které mají i své obchodní zastoupení v ČR. Naše společnost spolupracuje se značkami BORILE, R.F. MOTO a MOTOSTAR, z nichž první dvě jsou italské a poslední španělská.

Abych ale odpověděl na dotaz, respektive poradil laikovi, na co se zaměřit při nákupu např. KingQuadu, kterého vyrábí Suzuki Motor Co. a který patří v prodejnosti na samou špičku, musím přestavbu maličko popsat a přitom se pokusím nezacházet do technických podrobností, které by měl však každý prodejce umět vysvětlit. Samozřejmě že nejmarkantnější jsou blikače vpředu i vzadu a zrcátka, nicméně právě zapojení blikačů je první velmi podstatný detail. Motocykl musí být vybaven tzv. varovnou funkcí blikačů, tj. možnost zapnutí všech výstražných přerušovaných blikačů, méně skrytá na první pohled je funkce klaksonu a homologovaného výfuku se sníženou hladinou hluku pod zákonnou normu (známe i zmotocyklů). Čtyřkolka musí být rovněž vybavena odrazovými světly a osvětlením poznávací značky. Snad největší slabinou a možností, jak odhalit podvodný pokus o prodej, je chybějící homologovaná přední i zadní světla. Jestliže na předních a zadních světlometech nenajdete E symbol, znak pro světlo homologované v EU - ČTYŘKOLKU NEKUPUJTE. Tento symbol musíte najít i na blikačích a zrcátkách. Asi nejpodstatnější je ale název stroje, jestliže by se čtyřkolka, kterou hodláte zakoupit, měla jmenovat Suzuki i v technickém průkazu, vězte, že tady něco nesedí. Žádný homologovaný stroj v ČR nemůže nést název Suzuki, neboť Suzuki Motor Co. doposud čtyřkolky nehomologuje, u Yamahy a Kawasaki se s názvem Yamaha nebo Kawasaki můžete setkat pouze u už zmíněných žlutých značek. Nicméně i tady pozor, TP musí být vydaný oficiálním zastoupením Yamaha nebo Kawasaki, nikdo jiný. V případě oněch bílých, které jsou vidět i na naprosté většině motocyklů, musí být značka a obchodní název stroje odvozeny od společnosti, která čtyřkolku homologovala, stejný název je pak uveden i ve velkém i malém technickém průkazu," uvádí s menším rozčilením Honza Jupa a na vysvětlenou dodává: „Nebaví nás už v Dortonu opakovaně vysvětlovat potencionálním zákazníkům, proč nejsme v republice nejlevnější. Jestliže totiž někdo přivezl např. z Německa čtyřkolku Suzuki, měl by na základě jistého výkladu zákona dostat po provedené dovozové prohlídce na STK podklady pro její registrování i u nás. Zde je však ten háček a legislativní neznalost, možná i nepřesné metodické pokyny z Ministerstva dopravy ČR, kterými by se měly stanice technické kontroly a následně i odbory dopravy registrace vozidel jednotlivých magistrátů řídit. Čtyřkolky pocházející většinou ze SRN jsou totiž zaregistrovány na základě dosud platné výjimky týkající se především elektromagnetické kompatibility (zjednodušeně brzdných vlastností), kterou Česká republika stejně jako většina Evropy neuznává. Nekvalitně nebo úmyslně polovičatě provedená přestavba je samozřejmě levnější, avšak otázkou zůstává na jak dlouho... Nám v Dortonu konkurence nevadí, tenhle obor je spíš zábava, sport a koníček než způsob, jak přijít k velkým penězům, vadí nám však nepoctivost, která v tomto oboru stále je. A nechceme být hozeni do jednoho pytle, tyto kauzy totiž poškozují nejen prodejce, ale celý obor."

Komentáře zástupců Suzuki a Yamaha neuvádíme, neboť se nejedná v případě přestavby jen o jejich vyjádření a bylo by nutné dát větší prostor i zástupcům firem přestavby provádějících, což zkusíme zase v dalších číslech Quadu. 

Na závěr k nám ještě Honza Jupa přidal tip, jak poznat správnou a legální přestavbu: „Když na čtyřkolce nenajdete přidělaný tzv. typový štítek, kde musí být uveden evropský kód globální homologace a název přestavby, jedná se o podvod. Rovněž původní VIN stroje u Suzuki LTA750 KingQuad začínající 5SAAR41...nebo u YamahyYFM700 např. JY4AM...musí být na čtyřkolce nahrazen VINkem přiděleným při přestavbě."  

V dalších číslech se pokusíme přinést víc informací, protože jedno je jasné i ze statistik, přestaveb čtyřkolek u nás stejně jako v Evropě jezdí nezanedbatelné číslo a všichni tomuto oboru přejeme poctivé prodejce, kteří respektují platné zákony a tím přispívají k lepší morálce i vnímání čtyřkolkářů.

O krátké vyjádření k tématu jsme požádali i Ing. Sojku z Ministerstva dopravy ČR, do jehož kompetencí právě homologace podobných přestaveb spadají. Pan Sojka potvrdil platnost předešlého tvrzení o typovém štítku, na kterém musí být uvedena kompatibilita s evropskou směrnicí 2002/24, země původu (v Evropě E1- E40), dále výrobce (např. u stroje Suzuki, tam rozhodně nemůže být výrobce Suzuki, neboť tento homologované čtyřkolky nevyrábí). V kostce Ing. Sojka rovněž potvrdil, že stroj registrovaný v kategorii L7 motocykl musí výkonem, stejně tak hlučností odpovídat evropské normě, majitel homologované čtyřkolky by měl rozhodně jezdit i na odpovídajících homologovaných pneumatikách se správným rychlostním označením. Souhlasil s tím, že ne všechny homologované čtyřkolky odpovídají platným Evropským normám a že tyto úpravy dokážou provést pouze specializované firmy, nikoliv jakýkoliv prodejce.

článek - časopis QUAD březen 2011

Vyhledávání
Přihlášení
Nákupní košík
Produkty v košíku: 0

Celkem: 0,- Kč
(0,- Kč bez DPH)
Objednat
M ě n y: CZK / EURO
Doporučujeme
GOLDSPEED racing
Schuurman BV je mimo ostatní distribuci i výrobcem závodních doplňků Goldspeed což jsou především pneumatiky, nášlapy a ochr. rámy pro stroje, tunningové sady, chrániče další doplňky pro motorsport.
Nejprodávanější
Novinkovač
Zadejte svou adresu pro odebírání informací o novinkách a slevách.
Anketa
Doporučoval Vám prodejce nákup čínsko-taiwanské čtyřkolky?
ANO, tak nějak to bylo
NE, řekl mi aspoň pravdu
říkal, že jsou skoro stejný jako japonec
nedal jsem na jeho rady a koupil japonce
připadalo mi, že sám se v tom nevyznal
PROARMOR
NahoruTisknout
goldspeed kolpin silver-tec warn artrax dwt quadrax progrip cycle-country direction-2 powermadd